01 June, 2009

Gejala Mat Rempit









Balik keja hari tu, saya terserempak dengan sekumpulan Mat Rempit ntah dari arah mana datangnya, tetiba je ada kat sebelah saya masa keta berhenti kat Traffic Light. Diaorang tak wat pape pun Cuma bising sesame sendiri, tapi saya ni dah dasar penakut mula lah piker yang bukan-bukan.. Dalam pikiran tu takut je diorang pecahkan cermin keta dan ragut handbag saya, haha.. apalagi, saya pun cepat2 sorok kan handbag letak kat bawah kaki, memang susah lah diorang nak capai pun.. Bila lampu hijau jer, sekelip mata dah hilang dak2 tu, haaa.. lega nyer hati nihh.. Pelik gak, tak penah nampak Mat Rempit kat by pass ni. Slalunya diaorang suka main kat Jalan Abdul Rahman tak pun kat Tanjung Agas.. Wahh, kalau kuar pas 12 malam tu mmg leh tgk ngan mata kepala sendiri lah aksi mereka.

Apa nak jadi ntah dak2 melayu skang ni.. sudah lah tercicir jauh dalam pelajaran, perangai plak tak semenggah.. Sekarang ni boleh lah diaorang bersuka-suki, yelah tak perlu nak pikir apa2, suma mak bapak tanggung lagi. Tapi umur dah masuk 30an nanti baru diaorang mula berpikir, tang tulah mula nak menyesal bila susah nak dapat pekerjaan yang tetap.. Haii.. camne lah nak jadi ketua kuarga camtu?? Kalau ada yang kahwin pun, saya jamin belum tentu diaorang akan jadi suami dan ayah yang baik kalau mereka tak ubah perangai buruk tu..

Kita ni dah tak dak kaedah terbaik ke nak atasi masalah Mat Rempit ni? Mana dapat istilah Mat Rempit tu saya tak tahu lah tapi yang pasti diaorang ni dikaitkan dengan perlumbaan haram. Setakat pengetahuan saya lumba haram termasuk di dalam Sekyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Jom kita tengok sat peruntukan di bawah Seksyen 42 ni;


Mana-mana orang yang memandu suatu kenderaan motor di jalan dengan melulu atau dengan kelajuan atau dengan cara yang, memandang kepada segala hal-keadaan (termasuk jenis, keadaan dan luas jalan dan kesesakan lalu lintas yang ada atau mungkin ada di jalan itu) adalah merbahaya kepada orang awam adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi enam ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya dan, dalam hal sabitan kali kedua atau berikutnya, didenda tidak melebihi sepuluh ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya.

Mahkamah hendaklah memerintahkan butir butir mengenai apa-apa sabitan di bawah seksyen ini diendorskan pada mana-mana lesen memandu yang dipegang oleh orang yang disabitkan itu.

Seseorang yang disabitkan di bawah seksyen ini hendaklah, melainkan jika mahkamah atas sebab-sebab khas memikirkan patut untuk memerintahkan selainnya dan tanpa menjejaskan kuasa mahkamah untuk memerintahkan tempoh hilang kelayakan yang lebih lama, dihilangkan kelayakan bagi suatu tempoh yang tidak kurang daripada dua belas bulan dari tarikh sabitan itu daripada memegang atau mendapatkan suatu lesen memandu.

Saya menyokong penuh usaha untuk meminda Akta Pengangkutan Jalan sebagai salah satu langkah untuk membendung gejala Mat Rempit ni dengan memberikan kuasa kepada Jabatan Pengangkutan Jalan untuk menahan, menangkap dan menghukum mat rempit nih. Masuk kan peruntukan khas yang memberi kuasa kepada JPJ selain peruntukan khas untuk hukuman yang berat ke atas Mat Rempit nih. Kalau ikut saya lah, penjara kan saja dak2 bengong tu biar bagi pengajaran skit, rampas motorsikal dia selain denda yang agak tinggi. Apaa? Mat Rempit tak dak duit? Kalau tak dak duit gantikan saja dengan hukuman wat kerja2 amal 3-4 bulan.. Kalau yang dah ada lesen tu tarik balik lesen L ke P diaorang tu 2-3 tahun. Kalau yang belum ada lesen tu gantung kelayakan dia untuk ambik lesen setahun dua ke.. ermm.. jap, saya ni jahat skit, haha. Pada pendapat saya parent pun patut dikenakan tindakan yang sewajarnya. Bukan nak menyalah kan parent seratus peratus, saya tahu tak semua parent yang lepas tangan dalam menjaga anak-anak mereka tu, tapi cuma nak bagi pengajaran agar mereka tak leka. Yelah, mak bapak skang ni mudah sangat nak bagi motor kat anak2, dah tau dak2 tu tak dak lesen bagi lagi motor.

Ikut pengalaman dan apa yang saya lihat kat Majistret Muar, ramai makcik2 dan pakcik2 ni datang untuk melihat, menjamin anak-anak mereka. Dengan muka yang sayu datang menghampiri saya tanya camne nak jamin anak dia, nak cakap apa depan Majistret nanti, macam mana masa depan anak2 dia nanti, camne nk mintak kurangkan wang jaminan.. tulah yang selalu saya dengar. Tapi bukan kes mat rempit lah, kes dadah. Perghh, kat Muar ni banyak kes dak2 muda hisap dadah, ganja.. slalunya makcik2 tu datang dari luar bandar, kesian tul.. ermm, dapat saya simpulkan disini, di Muar ni dak2 bermasalah ni rata2 datang dari kuarga yang agak susah, bak kata kawan saya yang agak laser “anak-anak umah murah”.. pelik tul, mana dak2 ni dpt bekalan dadah tu yer? Saya ni seumur hidup tak penah lansung tgk benda alah tu.. bila datang je van yang bawak dak2 baju ungu dan oren tu mula2 lah meleleh air mata makcik2 nih.. saya ni bukan setakat bagi nasihat free je yer pada makcik2 tu, tapi dalam senyap2 saya kaji latar belakang kuarga mereka, Tanya duk mana, keje apa, berapa umur anak2 mereka tu.. penah lah bagi nasihat jahat gak.. “Makcik tak payah jamin pun takper, biar dia duk seminggu, bagi dia insapp skit...” hahaha...

Kadang menyampah dengar ada sesetengah pendapat, (maklumlah penah ambik subjek child law, haha) budak2 tak wajar dipenjarakan.. kena kaunseling lah, teguran secara lembut.. alahai nak ke dak2 tu dengar cikgu2 kaunseling tu membebel? Masuk tinga kiri kuar tinga kanan. Apa susah, naik kan saja had umur untuk dapat lesen motosikal daripada 16 tahun pada 21 tahun. Haa.. 21 tu bukan budak2 lagi yer, dah dewasa pun, nak penjara 20 thn pun blehh.

Kalau dah pinda APJ tu, pihak berkenaan kenalah lipatgandakan usaha, tambah bilangan anggota penguatkuasa untuk banteras dak2 nih. Buat operasi secara berterusan (konsisten) jangan ikut mood plak.

Bagi saya aktiviti diorang tu menjadi ancaman yang serius kepada keselamatan awam. Semoga kita dijauhkan daripada segala malapetaka yang tak diingini dan semoga kita dapat cari kaedah terbaik untuk atasi masalah ini dengan berkesan, InsyaAllah.. J

No comments:

Post a Comment