25 June, 2009

Resepi Popia Paling Sedap Kat Malaysia..

Baru-baru ni kita dengan rajinnya telah turun ke dapur untuk menyediakan minum petang buat family.. Daripada goreng kopok lekor baik kita wat popia, bukannye susah pun.. Adalah Hamba Allah tu dia tepon waktu kita tgh sibuk kat dapur wat2 terkejut "Awak tahu ke wat popia?" Tolong skit.. ingat kita tak tau masak ke?? so kita share kat bawah ni resepi popia kita untuk dia tengok sendiri..

Bahan-bahan:

Kulit Popia (wajib lah)
200gm daging ayam
1 sudu udang kering (blender halus)
2 sudu bawang putih yang dah dimayang halus
1 bungkus sayur campur
4 biji telur ayam
2 sudu butter Churn (cap tong) - untuk menumis
Garam, dll tu mcm biasa lah.

Cara-caranya:

Mula2 panaskan 2 sudu butter dalam kuali. Pastu, tumiskan bawang putih, ayam ngan udang kering sampai wangi.

Pastu masuk kan telur, kocak telur tu sampai hancur & halus. Masukkan sayur campur, tambahkan garam dan ajinamoto (wajib), hehe.. bila dah cukup masak tutup api dan sejukkan jap.

Bentang sehelai kulit popia kat atas pinggan. Letakkan bahan yang telah dimasak tadi seeloknya satu sudu je, biar comey bentuk popia kita nanti. Gulung kemas-kemas dan kat hujung tu sapu lah kuning telur.

Dah siap gulung, panaskan minyak dan gorenglah sampai garing.

Untuk menyediakan sosnya plak:

Tumbuk 3 biji cili merah sampai lumat. Tambah 2 ulas bawang putih dan tumbuk lagi sampai lumat. Tambahkan gula, garam secukup rasa, siap..


No comments:

Post a Comment