19 August, 2009

Resepi Ayam Sambal


Memandangkan mak saya belum balik dari Johor Bahru, saya pun masak lah untuk kami 2 beradik semalam.. Kat bawah ni saya kongsikan resepi Ayam Sambal yang saya masak semalam, hehe.. kalau sakit perut tanggung sendiri yaa..


Bahan-bahannya:

6 ketul ayam (saya tak tahu potong ayam, so beli je yang dah siap potong)

1 biji bawang besar Perancis

2 ulas bawang merah

2 ulas bawang putih

sedikit ikan bilis

2 sudu sos tiram

2 sudu serbuk lada


Cara-caranya:

1. Cuci ayam dengan air limau nipis untuk menghilangkan bau hanyir.

2. Kisar bawang besar, bawang merah, bawang putih dan ikan bilis.

3. Tumis bahan-bahan yang telah dikisar hingga wangi, masukkan sedikit air, sos tiram, dan serbuk lada.

4. Bila mendidih, masukkan ayam.

5. Letak garam, gula (saya suka letak gula kat sini saya letak 4 sudu) mengikut tahap kesihatan masing2.

6. Masak hingga ayam empuk. Dalam gambar nampak macam buruk je kan.. tapi sedap sebenarnya, hehe

No comments:

Post a Comment