29 October, 2009

Rogol Pelatih PLKN: Jurulatih dibebas/dilepaskan


KUALA TERENGGANU 27 Okt. – Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu hari ini melepas dan membebaskan bekas jurulatih Program Latihan khidmat Negara (PLKN), Zuki Mohd. dari tuduhan merogol seorang pelatih program itu pada 2004, selepas membenarkan rayuannya.

Hakim VT Singham juga mengetepikan hukuman penjara 12 tahun dan tiga kali sebatan yang dijatuhkan hakim Mahkamah Sesyen pada 19 Disember 2005, sekali gus membebaskan Zuki yang telah menjalani hukuman penjara sejak 19 Disember 2005.

Ketika membuatkan keputusan terhadap rayuan mengetepikan sabitan dan hukuman yang notisnya dikemukakan Zuki pada 21 Disember 2005, Hakim Singham berkata, pihak pendakwaan gagal mengemukakan kes prima facie terhadap tertuduh di akhir perbicaraan dan tertuduh sepatutnya tidak perlu dipanggil untuk membela diri.

“Keputusan Hakim Mahkamah Sesyen yang mendapati keterangan pengadu dalam kes ini sebagai kredibel telah terkhilaf apabila memanggil tertuduh untuk membela diri,” katanya dalam penghakiman selama sejam.

Zuki, yang diwakili peguam Datuk Sukri Mohamed merayu terhadap hukuman penjara 12 tahun dan tiga kali sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini pada 19 Disember 2005 setelah didapati bersalah merogol pelatih program itu antara 7.28 malam hingga 9.10 malam dalam sebuah kereta Perodua Kancil di kawasan pertanian Rhu Tapai, Setiu, 28 Februari tahun 2004.

Sebaik mendengar keputusan itu, Zuki dilihat tidak dapat menahan sebak dan mengalirkan air mata sambil meraup kedua-dua tangan ke muka tanda syukur.

Hakim Singham dalam penghakimannya berkata, setelah meneliti nota keterangan dan fakta keseluruhan kes berkenaan, beliau menerima rayuan untuk mengetepikan sabitan kes dan hukuman yang telah dijatuhkan terhadap tertuduh.

“Antara yang perlu diambil kira ialah kelewatan pengadu membuat laporan polis berhubung kejadian rogol yang didakwa berlaku pada 28 Februari 2004, tapi laporan polis hanya dibuat pada 14 April 2004.

‘‘Tidak ada penjelasan munasabah daripada pengadu kenapa beliau mengambil masa hampir dua bulan atau 44 hari untuk membuat laporan polis sekiranya dia dirogol seperti didakwa,” katanya.

Katanya alasan pengadu bahawa laporan polis, sekiranya dibuat, akan memalukan dan menjatuhkan maruah keluarga juga tidak boleh diterima kerana akhirnya pengadu sendiri membuat laporan berkenaan.

“Pengadu juga ada peluang terbuka untuk mengadu mengenai kejadian rogol sekiranya ia benar berlaku kepada doktor ketika mendapatkan rawatan di Kem Desa Pahlawan, Kota Baharu tetapi dia hanya mengadu sakit dada, demam dan batuk sahaja,” katanya.

Sumber : http://www.utusan.com.my

27 October, 2009

Melindungi remaja daripada Web Lucah

Skang ni budak-budak remaja boleh dikatakan pengguna terbesar Internet. Bagi saya selain dapat tambah kenalan dan berkomunikasi dengan kawan-kawan, kemudahan Internet memang beri kelebihan pada remaja untuk tambah ilmu pengetahuan.. “kalau yang tahu guna cara yang betul lah”.. saya sendiri gemar memuat turun contoh soalan-soalan peperiksaan daripada website tertentu untuk sepupu-sepupu dan anak-anak jiran yang nak ambik exam.

Tapi sedarkah dak2 ni bahaya bila terlalu mendedahkan diri melalui laman web yang mereka join atau kunjungi? Kewujudan web-web seperti Facebook, Friendster, MySpace, apa lagi ekk memang memudahkan kita nak tambah kenalan tapi dalam masa yang sama beri peluang pada orang jahat kat luar sana untuk mendekati kita.

Melalui pembacaan saya ada seorang remaja perempuan menjadi mangsa si jahat ni dengan menyebarkan no telefon dan gambar mangsa kepada orang ramai, malah menyebarkan bahawa si mangsa ni tawarkan perkhidmatan &*^%&&. Alamak aku pun sama letak no h/p ngan email kat blog ni. Tapi sebagai orang dewasa kita tahu macam mana nak bertindak bila diganggu, bagaimana pula dengan adik-adik kita yang masih mentah fikirannya?

Di ruang sembang pula, biasalah YM ke, MRIC, apa-apa lagi ntah yang saya tak tahu golongan remaja suka mencari kenalan baru di ruangan ini. Iya, memang tak salah. Tapi dek kerana teruja diorang lebih mudah terdorong untuk bagi maklumat peribadi kepada rakan cyber.

Paling saya benci, baru terkena jap tadi dalam YM dak2 hingusan ni siap tanya kita yang tua ni.. pakai bra saiz apa? panties warna apa? Kurang ajaq tul!! Ingat kita tak tahu ke, dari cara dia chat pun kita dah tahu mereka tak matang.. tolong skit!! Bila saya nasihatkan dia, dia bleh send gambar betina tengah hisap *&^&* bf dia. MasyaAllah.. sabar jelah. Itu yang lelaki.

Yang perempuan pula, bukan saya tak pernah menyamar jadi lelaki.. siap bagi no telefon, sekolah kat mana. Acah ajak kuar, bukan main teruja, dia plak tanya nak jumpa kat mana.. tak susah rupanya nak pengaruh dan pujuk mereka ni rupanya. Tahu kah mereka, perbuatan itu mengundang bahaya pada diri sendiri dan menjurus kepada jenayah seperti culik dan kes rogol. Belum lagi dak2 nakal yang suka surf gambar2 lucah (pornografi). Tidak dinafikan, gambar lucah menjadi sebahagian daripada tarikan utama penggunaan Internet.

Gambar Maria Ozawa-sekadar gambar hiasan

Kak Ilah tolong edit, thanks kak hehe..

Masa saya praktikal kat JB dulu, adalah jiran nenek saya ni si abang rogol si adik pas tengok citer lucah yang dia download dari internet. Tengok betapa bahayanya kesan pornografi..

Setakat ni mungkin kerajaan belum bercadang untuk menapis email atau website tertentu sepenuhnya. Keadaan ini disebabkan jaminan kerajaan untuk tidak menapis kandungan internet mengikut Rang Jaminan MSC Malaysia (MSC Malaysia Bill of Guarantees) bertujuan menggalakkan pertumbuhan syarikat berkaitan MSC di negara ini.Bahan pornografi pula disekat setakat yang boleh. Ada lebih dari 1.5 juta laman web lucah di internet dan ia boleh diakses dengan mudah tanpa sebarang sekatan oleh sesiapa saja. Hampir 28,258 penonton internet menonton pornografi, 372 pengguna internet menaip terma berkaitan kelucahan daripada enjin carian, manakala setiap 39 minit satu video lucah dirakam di Amerika Syarikat.(sumber: Norzihan Md.Zin)

Masa belajar dulu saya ada amik subjek cyber law. Kalau tengok kandungan Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998 yang ada hmm.. terlalu longgar. Ditambah lagi dengan penguatkuasaan yang lemah yang saya percaya bergantung kepada aduan semata.

Pernah dengar tak web penampan? Haa.. web ni kan contohnya, kita search gambar lucah, dia bawa kepada satu website tu, tapi klik punya klik akhirnya kita jumpa nasihat supaya menghentikan tabiat melihat gambar2 lucah.. tu satu contoh lah usaha nak sekat benda ngekngok ni.

Selain web penampan tu, skang ni pun dah ada perisian khas bagi menyekat akses ke laman web lucah di internet. Kat badan-badan kerajaan dah lama guna begitu gak di sekolah2. bagi parent yang ada anak-anak muda kat umah boleh cari perisian ni kat kedai2 komputer. Melalui pembacaan saya, orang yang tahu pasal perisian dah lama mula membina perisian untuk menghalang laman-laman ini daripada dimasuki dak-dak mentah ni. Kebanyakan perisian akan menghalang URL tertentu yang disyaki laman lucah, macam yang kerajaan guna tulah. Contohnya i-Shield, yang halang gambar lucah cara tu saya tak tahu ler.

Seeloknya parent kena ingatkan anak-anak mereka jangan mudah percaya pada rakan-rakan baru dalam internet tu. macam family saya dulu, letak pc kat ruang tamu.. alah, tu dak dulu dak skang tak dapat internet melalui handpon dll pun bleh.. ye tak.. kita ni aja yang ketinggalan. dah nama pun remaja, perasaan nak tahu nak cuba sentiasa membuak-buak dalam diri masing2.

Kepada adik-adik yang baru nak kenal dunia cyber ni, jangan mudah dedahkan maklumat korang pada orang yang tak dikenali ya.. kalau nak dapatkan nasihat dan panduan boleh lah layari www. cybersecurity.my.

22 October, 2009

Majlis Konvokesyen Cik Hawa..


My Little Sister, Cik Hawa..


Setelah empat tahun berhempas pulas (walaupun tak sebenarnya), akhirnya adik bongsu saya Siti Hawa meraikan kejayaannya dalam Majlis Konvokesyen di Universiti Utara Malaysia, Sintok Kedah pada 3hb Oktober lepas. Pejam celik sekejap je rasa masa tu berlalu. Hawa merupakan graduan Fakulti Undang-undang UUM. Sebelum ni Hawa merupakan bekas pelajar Asasi Undang-undang Uitm, Shah Alam.



Masa zaman sekolah, dia dikira cerdik lah dalam adik-beradik saya. Walaupun malas nauzubillah, bila exam besar je dia mesti buat gempaq.. kalau tak percaya boleh tanya kat cikgu-cikgu Sekolah SAB, Muar. Tiap-tiap tahun, balik2 muka anak-anak Ariffin je yang naik pentas amik anugerah, hahaha.. masa tingkatan 4 dia hilang semangat nak belajar akibat fitnah kawan2 seasrama hingga menyebabkan dia dari kelas 4 sc 1 dimasukkan ke kelas tercorot 5 sc 4 masa tingkatan 5. Kami sekuarga memang terkejut besar.



Masa tu saya dah kat UKM, sedih lah juga bila adik saya jadi macam tu. Untuk kembalikan semangat dia, saya selalu kirimkan kad ucapan dan hadiah untuk dia. Saya balik Muar masa Hari Terbuka Sekolah untuk ambil kad laporan dia. Seram tengok kad dia bila E dan D berderet dalam kad dia. Masa tu saya memang geram, saya tarik dia pi serang budak2 kampung yang dengki kat dia, saya warning lagi sekali wat masalah, kita jumpa kat bilik pengetua ngan parent masing-masing.



Hawa buat kejutan bila dia cemerlang dalam SPM, walaupun semua subjek Science dia skor A1, dia amik keputusan memilih Asasi Undang-undang. Lucunya, dak2 yang dengki ngan Hawa tu tak ke mana pun, ada lagi kat Muar ni berani lagi nak suh saya sampaikan salam pada Hawa. Kat Uitm, Hawa berubah dari seorang pendiam kepada seorang yang ceria dan petah bercakap. Habis setahun, dia sambung Degree kat UUM pula.


Semua tahu Fakulti Undang-undang UUM mulanya tidak diiktiraf, entah apa sebabnya saya pun tak pasti. Mujurlah April lepas graduan mereka telah diiktiraf so dapat lah Hawa meneruskan Latihan Dalam Kamar (Chambering). Sekarang Hawa sedang menjalani tempoh chamberingnya di Tetuan Yeoh Hock Thye & Co. Ini bermakna, Hawa merupakan bakal peguam yang ke-7 dalam keluarga kami. Semoga dia sentiasa sabar dan berjaya dalam bidang ni. Gud Luck, dik..

16 October, 2009

Pemandu teksi saman peguam

KUALA LUMPUR 15 Okt. – Seorang pemandu teksi hari ini memfailkan saman menuntut ganti rugi RM120,583.23 daripada seorang peguam yang didakwa menipu, melakukan pecah amanah dan cuai ketika menguruskan proses jual beli rumah.

Chung Wai Cheng, 47, selaku plaintif memfailkan saman tersebut melalui Tetuan Srimurugan & Co. di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di sini.

Plaintif menamakan Ng Chiao Chon sebagai defendan.

Menurut pernyataan tuntutan, Wai Cheng mendakwa defendan bersetuju menjadi peguam cara beliau dan kakaknya, Lim Hong Eng.

Ia bagi menyediakan dan menyempurnakan satu perjanjian jual beli sebuah rumah dua tingkat di Bandar Kepong pada November 2005.

Plaintif mendakwa, Hong Eng berjaya mendapatkan pinjaman perumahan dari Malaysia Building Society Berhad (MBSB).

Pada 15 November 2006 plaintif mendakwa, MBSB telah melepaskan (release) RM210,000 kepada defendan selaku peguamcara.

Bagaimanapun, pada 24 November tahun yang sama, plaintif mendakwa ketika dia ingin mendapatkan wang yang sepatutnya diberikan kepadanya, defendan mendakwa dia berhutang dengan seorang individu yang tidak dikenali.

Defendan mendakwa plaintif menyatakan hanya akan memberikan sebanyak RM45,000. Dan, selepas laporan polis dibuat, defendan menyerahkan cek RM89,416.77 kepadanya.

Wai Cheng memohon ganti rugi khas sebanyak RM120,583.23 dengan faedah bermula dari tarikh 15 November 2006.

Wai Cheng turut memohon ganti rugi am, teladan, kos dan lain-lain relif yang difikirkan perlu.

13 October, 2009

Meeting pretty women makes men feel good


Researchers found that just being in the presence of a pretty member of the opposite sex causes a temporary boost in levels of testosterone and cortisol – both hormones associated with alertness and wellbeing.

However hanging around with other men has the opposite affect – reducing the levels of both substances in the body.

The findings suggest that men could be better off having a chat with their female friends than going down the pub with their mates.

The researchers at the University of California, whose findings are published in Proceedings of the Royal Society B, carried out the study to see if humans replicated the boost found in animals known as the “mating response”.

They recruited 149 male students aged between 18 and 24 with a third interacting with a male researcher of 25 and the others talking to one of seven young female undergraduates aged 18 to 22.

After the short five minute sessions the men were asked to rate the physical attractiveness of the women between one and seven. The average was 5.83 showing they found them alluring.

The participants then swished with mouthwash before providing a sample of saliva into a collection vial which was tested within 20 to 40 minutes of exposure to the women.

Psychologists found that just a five minute talk with an attractive women raised the levels of testosterone by 14 per cent and the anti-stress hormone cortisol by 48 per cent.

Spending the same time with men saw the hormones drop two per cent and seven per cent respectively.

Research into animals have long shown the same effect in animals which is known as the “mating response”.

Testosterone is linked with the male libido, as well as health and wellbeing. It can also provide an energy boost.

Cortisol also boosts alertness and calms the nerves at the same time. Together they can produce the effect of feeling more alive, it is said.

Dr James Roney, who led the study, and his colleagues believe that the increases do replicate the boosts found in animals.

They said: “Both testosterone and cortisol increased among men who spoke with women but declined among men who interacted with other men.”

Dr Leslie Knapp, a biological anthropologist at the University of Cambridge, said the response was evolutionary and was to do with finding and competing for possible mates.

“It all boils down to sex,” she said. “High levels of testosterone are associated with boosting sexual performance whereas cortisol helps focus your energy and helps you deal with anxiety.”

Testosterone levels peak in a man by his early twenties, and then gradually diminish. Men who are married or in long-term relationships have lower testosterone levels than those still playing the field.

It is thought that when men find women attractive, their brains send messages to the pituitary gland, triggering production of testosterone.

Sumber: http://www.telegraph.co.uk

10 Sebab Kenapa Pilih Pasangan Berusia


(comey kan? suka tengok diorang, romantik sangat)

Matang - pasangan berusia bijak dan tidak memandang remeh perkara penting dalam mengurus rumah tangga.

Stabil - pasangan berusia sudah mencapai tahap kehidupan stabil baik dari aspek kerjaya dan ekonomi.

Berwawasan - pasangan berusia mempunyai wawasan dan hala tuju perkahwinan serta masa depan.

Pelindung - ada individu mencari pasangan yang mampu memberi perlindungan baik dari aspek fizikal dan emosi. Lazimnya mereka yang berusia memenuhi kriteria ini.

Tidak terlalu beremosi - pasangan berusia lebih rasional , boleh kawal ego mereka, dan tidak terlalu mengikut emosional dalam menghadapi sebarang situasi. (yang penting mereka tidak mudah merajuk!!)

Pandai jaga hati - pasangan berusia lebih dulu makan garam dan pandai melayan kehendak hati, selain mengawal situasi. (yang penting ikut cakap kita, hehe..)

Penyayang - sesuai dengan usia matang, pasangan berusia lebih romantik, penyayang dan sensitif dengan kehendak kita. (saya setuju sangat2)

Pandai bawa diri - pasangan berusia tahu usia mungkin membatasi pergerakan dan tingkah laku tetapi mereka pandai membawa diri demi menjaga imej, reputasi dan kerukunan rumah tangga.

Setia - pasangan berusia lebih setia kerana fokus hidupnya hanya pada "SAYA" dan tidak memikirkan perkara bukan-bukan yang boleh mencemar kesucian cinta.

Berpengalaman - Pengalaman tentunya mematangkan diri menjadi insan hebat untuk menyayangi dan disayangi.

Curi kereta: Guna Ordinan Darurat

PUTRAJAYA 12 Okt. – Mahkamah persekutuan hari ini memutuskan bahawa seseorang yang mempunyai kaitan dengan sindiket menyeludup kereta curi ke luar negara boleh ditahan mengikut Ordinan Darurat (Memelihara Ketenteraman Awam dan Mencegah Jenayah).

Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Gopal Sri Ram berkata, ini kerana orang berkenaan mengancam ketenteraman awam.

Dalam penghakiman 12 halaman, hakim itu berkata, adalah jelas kegiatan penyeludupan yang dilakukan oleh sesebuah sindiket, berpotensi mengganggu kesejahteraan awam kerana ia membuka peluang pasaran kepada pencuri dan bakal pencuri melupuskan kereta curi.

Hakim Sri Ram bersidang bersama panel hakim yang diketuai Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Tun Azmi. Salinan penghakiman berkenaan yang diumumkan Jumaat lalu diedar kepada media hari ini.

Panel itu turut dianggotai Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin.

Mereka menolak rayuan Darma Suria Risman Saleh yang ditahan selama dua tahun di Pusat Tahanan Simpang Renggam mengikut Ordinan Darurat 1969.

Darma Suria merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi menolak writ habeas corpusnya supaya dia dibebaskan dari pusat tahanan itu.

Kementerian Dalam Negeri mengeluarkan perintah agar Darma Suria ditahan selama dua tahun kerana dipercayai terlibat dengan kegiatan menyeludup kereta curi bagi tujuan eksport.

Dia ditangkap pada 2 April tahun lepas.

SPRM tahan majistret disyaki terima RM3,000

KOTA BHARU: Seorang majistret di negeri ini ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana disyaki menerima sogokan RM3,000 sebagai ganjaran menjatuhkan hukuman lebih ringan ke atas seorang pesalah kes dadah.

Majistret berusia 27 tahun itu yang bertugas di dua jajahan di negeri ini, ditahan sepasukan SPRM Kelantan diketuai Penguasa Mohamad Khairul Mohamad, kira-kira jam 10.30 malam kelmarin di sebuah stesen minyak di Machang.

SPRM turut merampas telefon bimbit dan beberapa dokumen peribadi milik majistret berkenaan untuk membantu siasatan yang dijalankan mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009.

Suspek dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini, kira-kira jam 11.30 pagi semalam dan dikenakan tahanan reman dua hari mengikut Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah.

Terdahulu, Timbalan Pendakwaraya SPRM dari Putrajaya, Mohd Asnawi Abu Hanifah, memohon tempoh tahanan reman selama lima hari. Permohonan itu dikemukakan di hadapan Majistret Azrul Abdullah, manakala suspek diwakili peguam, Datuk Shukri Mohamed.

Sementara itu, Ibu Pejabat SPRM, Putrajaya dalam satu kenyataan, berkata wang rasuah RM3,000 itu adalah sebahagian daripada RM5,000 yang diminta suspek sebagai ganjaran untuk menjatuhkan hukuman lebih ringan ke atas seorang pesalah kes Akta Penagih Dadah (Rawatan dan Pemulihan) 1983 Pindaan 1998.

Sumber: Berita Harian Online.

07 October, 2009

Rogol Gadis Bawah Umur



Microsoft Word - Penal Code _Am_ Bill - Public Consultation.doc

Semalam saya terima satu panggilan telefon dari seseorang yang meminta nasihat daripada saya berhubung kesalahan merogol gadis bawah umur. Ceritanya begini, dua orang anak-anak lelakinya ditangkap atas kesalahan merogol gadis bawah umur. Budak2 orang tu bersama tiga lagi rakan mereka telah membawa si gadis untuk ke rumah mereka, dan di situlah kejadian rogol dikatakan berlaku. Walaupun dia dah lantik peguam untuk membela anak-anaknya, untuk sedapkan hati dia saya pun wat lah bacaan skit2 untuk explain kat dia nanti. Saya yakin peguambela yang dilantik tu lebih arif dan tentu dah bagi penjelasan serba sedikit tentang kedudukan kes tersebut. Pagi tadi sebutan untuk kes budak2 tu, menurut peguambela mereka, tempoh reman mereka akan dilanjutkan. Saya belum berkesempatan nak minta nasihat dan pandangan daripada sahabat baik saya Cik Nisla.


Statutory rape ni diperuntukan di bawah seksyen 375 (e) dan (g) Kanun Keseksaan;-


with her consent, when, at the time of giving such consent, she is unable to understand the nature and consequences of that to which she gives consent”

“With or without her consent, when she is under sixteen years of age.”

–kalau silap tolong betulkan ye, Cik Nisla..

Umumnya, hukuman bagi kesalahan merogol diperuntukkan di bawah seksyen 376 Kanun Keseksaan;-


376. Punishment for rape.


(1) Subject to subsections (2), (3) and (4), whoever commits rape shall be punished for a term which may extend to twenty years, and shall also be liable to whipping.

(2) Whoever commits rape on a woman under any of the following circumstances:-

(a) at the time of, or immediately before or after the commission of the offence causes hurt to her or to any other person;

(b) at the time of, or immediately before or after the commission of the offence, puts her in fear of death or hurt to herself or any other person;

(c) the offence was committed in the company of or in the presence of any other person;

(d) without her consent, when she is under sixteen years of age;

(e) with or without her consent, when she is under twelve years of age;

(f) with her consent, when the consent is obtained by using his position of authority over her or because of professional relationship or other relationship of trust in relation to her; or

(g) at the time of the offence the woman was pregnant, shall be punished with imprisonment for a term of not less than five years and not more than thirty years and shall also be liable to whipping.

(3) Whoever commits rape on a woman whose relationship to him is such that he is not permitted under the law, religion, custom or usage, to marry her, shall be punished with imprisonment for a term of not less than eight years and not more than thirty years, and shall also be punished with whipping of not less than ten strokes.

(4) Whoever whilst committing or attempting to commit rape causes the death of the woman on whom the rape is committed or attempted shall be punished with death or imprisonment for a term of not less than fifteen years and not more than thirty years, and shall also be punished with whipping of not less than ten strokes.


Pandangan peribadi saya hukuman yang sedia ada sudah cukup berat bagi perogol-perogol ni, tapi mengapa ya mereka yang kat luar sana tak takut lansung akan hukuman yang bakal mereka terima. Soalan pertama saya pada budak2 tu, berbaloi ker semata-mata mahu merasa nikmat yang sekejap tu mereka dipenjarakan? Ayah mereka dengan bangganya berkata kepada saya, lawyer kata kes ni boleh menang, sebab rogol beramai-ramai. Tambahan pula mereka mungkin boleh approach family mangsa untuk “settle luar”.. senangnya pakcik ni berkata-kata, bagaimana kalau Pendakwa Raya mahu teruskan dakwaan?


Menurut pembacaan ringkas saya sebentar tadi, di dalam kes Muhamat Yassin B Majali v The Public Prosecutor, tertuduh didakwa atas kesalahan merogol gadis berusia 12 tahun. Tertuduh (selepas ini saya sekadar sebut OKT) telah membawa mangsa keluar bersiar-siar dan berhentikan kereta di satu kawasan sunyi. OKT juga menyuruh mangsa menanggalkan pakaian dan merogol mangsa. Yang Arif Tuan David Wong Dak Wahid mendapati OKT bersalah dan menjatuhkan hukuman 15 tahun dan 1 sebatan ke atas OKT.


Dalam kes PP v Mohd Arfah Jasmi, OKT didakwa atas kesalahan merogol kanak-kanak berusia 13 tahun. OKT mengaku bersalah. Dalam pengakuannya OKT turut mengatakan bahawa kedua-dua dia dan mangsa merupakan pasangan kekasih dan saling merelakan hubungan seksual tersebut. Tertuduh ingin mengahwini mangsa tetapi dihalang oleh ayah mangsa. Dalam kes ini tertuduh dipenjara selama 5 tahun. Rayuan Pendakwa raya untuk menambah hukuman telah ditolak. Saya tertarik dengan penghakiman Yang Arif Hamid Sultan dan Hakim Mahkamah Sesyen sapa ntah yang menyebut:-


“Statutory rape must be seen to be more of a social problem and must be addressed through religious and/or moral. education by parents and authorities and imprisonment of offenders will only add to further social problems…”


“I do not think the harshness of my sentence will deter other young lovers from making the same mistake. The safeguard into ensuring that similar offences will not happen again starts at home and in school. At home where parents should impose discipline and religious knowledge to ensure that their daughters would not put themselves in situation which will bring about this kind of offence and in school where sex education can be taught so that both girls and boys are aware of the dire consequences of engaging in premarital sex…”


Dalam kes Ismail bin Majid (SC-62-31-05-1/11)(CR Appeal 42-1-06-I) pula, OKT berumur 25 tahun manakala si mangsa berumur 14 tahun. OKT bawa si mangsa ke rumahnya dan disitu mangsa telah dirogol sebanyak 5 kali sepanjang malam tu, pelahap sungguh mamat nih.. padahnya, dia dipenjara 12 tahun 3 sebatan untuk pertuduhan pertama dan penjara 7 tahun 2 sebatan untuk pertuduhan kedua.


Seterusnya dalam kes Hishamuddin bin Piee (SC-62-404-04-II) (CR Appeal 42-6-06-III), OKT berumur 42 tahun manakala si mangsa berumur 15 tahun. Menurut mangsa dia dengan rela bersekedudukan dengan OKT, malah beberapa kali melakukan hubungan seks tanpa paksaan OKT. OKT pula mengaku kedua mereka adalah pasangan kekasih yang saling mencintai (wekkk..nak muntah aku!! Kalau betul dia cintakan dak tu, dia tak kan rosakkan masa depan budak tu.. nampak sangat dia pentingkan nafsu) dan mereka sering melakukan hubungan seks di rumahnya. OKT dalam kes ini dijatuhi hukuman penjara selama 5 tahun dan 1 sebatan atas alasan;-


“the victim and respondent still care for each other; respondent did not take advantage of the victim..”


Sama gak macam dalam kes PP v Munawar Haris. Semasa kesalahan-kesalahan dilakukan, mangsa berumur 15 tahun dan OKT merupakan warganegara Indonesia. OKT bekerja di kebun sayur dan seringkali datang ke rumah manga dengan membawa sayur-sayuran dan perkenalan ini menyebabkan di antara mereka timbul perasaan cinta mencintai di antara satu sama lain (ishh.. memang dah rancang. .tau sangat lah taktik Indon). Akibat daripada perbuatan OKT, mangsa telah hamil. Hasil DNA telah mengesahkan bahawa OKT adalah bapa kandung (biological father) kepada bayi tersebut kerana kemungkinan OKT menjadi bapa kepada bayi tersebut (probability of paternity) adalah 99.9999%.


OKT dipenjara selama 9 tahun dan 2 sebatan. Hakim dalam penghakiman beliau menegaskan bahawa;-


“Adalah juga menjadi undang-undang bahawa kepentingan awam menuntut hukuman yang deteren, pengakuan salah bukanlah secara automatik melayakkan orang yang dituduh dikenakan hukuman yang ringan. Keadaan ini akan menyebabkan mangsa berasa malu dan ini akan mengakibatkan mangsa mengalami trauma psikologi sepanjang hayat mangsa. Soal cinta-mencintai tidak boleh dijadikan sebagai satu faktor mitigasi sama sekali kerana mangsa belum mencapai umur yang melayakannya di sisi undang-undang untuk memberi persetujuan kepada perbuatan persetubuhan di antara mangsa dan responden.”


Dalam kes Tuan Mat v Tuan Lonik v PP, OKT telah merogol anak tirinya sendiri sehingga melahirkan bayi lelaki. Dalam kes ini OKT diperintahkan menjalani hukuman penjara selama 30 tahun dan 24 sebatan.. hmm, tercabut punggung..


Dalam kes Mazlan Bin Mat Noh v PP, OKT telah didakwa atas kesalahan merogol gadis berumur 15 tahun. Mangsa telah dirogol bergilir-giler oleh OKT dan rakan-rakannya. Lucu juga baca pembelaan si OKT, dia tak wat seks cuma romen2 saja.. ishh, apa je ekk yang dimaksudkan romen2 tu? Cium leher, mulut, hisap puting mangsa sahaja selama 1/2 jam tu kata OKT. Yang Arif Hakim dalam penghakiman menyatakan bahawa;-


“Adalah tidak lojik setelah mendapat peluang untuk beromen, tertuduh tidak meneruskan perbuatan merogol mangsa. Lebih-lebih lagi masa yang diambil untuk beromen begitu lama iaitu ½ jam Saya berpendapat bahawa keterangan tertuduh boleh menjadi keterangan sokongan kepada kes pendakwa. Keterangan tertuduh mewujudkan satu keterangan mengenai peluang untuk tertuduh melakukan persetubuhan dengan mangsa dengan adanya keadaan yang hampir kepada persetubuhan iaitu beromen.”


Kesudahannya OKT dipenjara 10 tahun dengan5 kali sebatan.


Kes yang ni memang kejam dan tak berperikemanusiaan.. Ahmad Nazari Abdul Majid v PP. OKT memang gila seks!! Sanggup merogol seorang nyonya tua yang lemah berusia 63 tahun sebanyak dua kali dengan kekerasan di hadapan suami mangsa tersebut. Ehh, manusia apa ntah tak ada rasa malu lansung.. plak tu bleh approach ahli kuarga mangsa untuk “settle luar”.. sayangnya hukuman yang dikenakan hanya 14 tahun dan 6 sebatan sahaja.


Ini hanya sebahagian kecil sahaja penghakiman yang saya baca, kat court tu banyak lagi kes-kes rogol yang sedang dan akan berjalan termasuklah kes anak-anak pakcik yang menghubungi saya tadi. Bagaimana nasib mereka belum diketahui lagi.. Bukan niat nak memburukkan sesiapa, beberapa minggu sebelum kejadian ni, pakcik tersebut telah menghina seseorang dengan mengatakan orang tersebut jahat dan nakal disebabkan dia berasal dari benih yang tak baik.. bila terkena anak sendiri, orang pulangkan paku buah keras pakcik tersebut tak mampu berkata apa-apa.. semoga kejadian ini menjadi iktibar buat kita semua.


Picture: taken from thesun.co.uk