15 July, 2010

Perintah Mahkamah untuk tarik kereta.

Berita terbaru yang saya baca di Berita Harian pagi tadi, bank skang kena dapat kebenaran mahkamah kalau nak tarik kereta yang mana pemiliknya gagal membuat bayaran bulanan tapi dah bayar 75% daripada jumlah keseluruhan pinjaman sewa beli.

Rang Undang-undang Sewa Beli (Pindaan) 2010 tu dah pun diluluskan. Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, peraturan yang memberi perlindungan pada pengguna tu akan dikuatkuasakan sama macam yang terkandung dalam Akta Sewa Beli (Pindaan) 2010.

So, penarik kereta akan diwajibkan mendaftar dan mendapat permit daripada kementerian untuk beroperasi (tarik keta ler).

penarik kereta yang tak ikut prosedur ditetapkan termasuk bertindak ganas masa tarik keta akan didenda RM25,000 atau penjara tiga tahun bagi kesalahan pertama dan denda RM50,000 atau penjara lima tahun bagi kesalahan kedua.. ingat tak sikit masa dulu, ada sekuarga ditahan oleh penarik keta dalam gudang ke store sebab tak bayar keta.. ish.. pape ntah lebih kuah dari sudu..

saya pun slalu lewat bayar keta sepatutnya sebelum 25hb setiap bulan tapi saya bayar 27hb atau 28hb, huhu.. mana taknye gaji masuk lambat. Haa.. 20hb bank dah start kacau sms/call pas 25hb lagi lah hari2 dia kacau.. bengap ke apa tak tahu bape kali dah ckp saya tetap akan bayar gak wpun lambat.. skali dah kena sound ngan ayah saya yang tak tahan nak menjawab gangguan tu terus mereka tak ganggu lagi, haha.. nak kena jerit gak baru depa pahamm.. huhu..

No comments:

Post a Comment