14 June, 2011

Asam Pedas Ikan Kembung



Salam 1 Malaysia..


Hari ni saya pun nak share kejayaan saya memasak asam pedas. Cik Yam dalam blog dia masak mcm2 aishh.. terliur dibuatnya!! asam pedas ni masakan yang dahulunya saya tak pernah cuba untuk masak. Bila dah berkahwin suami teringin nak makan asam pedas saya mula menggelabah.. akhirnya saya nekad nak tunjuk pada suami saya tau masak hokeyy!


Hasilnya agak memuaskan lah, hahaha.. resepi nya takdelah detail sgt, ingat2 lupa resepi mak saya. berikut saya kongsikan resepi simple asam pedas saya, ngeh.. ngeh..


4 ekor ikan kembung
4 ulas bawang merah-blender
3 ulas bawang putih-blender
2cm kunyit hidup-blender
daun kesum (barulah wangi)
sedikit air asam jawa
3-4 sudu besar cili boh (org malas nak rebus cili)
sedikit belacan-blender skali ngan bawang

Cara-caranya:

Panaskan minyak, tumis bahan-bahan blender hingga naik bau. Bila dah naik bau, masukkan air asam jawa, kacau dan biar didih. Pastu masukkan daun kesum, kacau dan masukkan air. Biar mendidih. Pastu baru masuk ikan, garam dan gula skit. Biar hingga ikan masak..

wahh.. jadi!! hehehe.. berselera suami saya makan.. tima kasih abang sbb abiskan nasi.. rasa happy sgt.. muahhh.. :)

2 comments:

  1. oh. what a coincidence. baru terfikir nak cari recipe asam pedas tadi. hehe

    ReplyDelete
  2. hmmmmmmmmmmmmmmmmm

    ReplyDelete