29 October, 2011

selamat tinggal penang


salam sayang buat semua..

kali ni saya nk berkongsi cerita di mana saya telah pun di arahkan
utk bertukar ke Johor.. Alhamdulilah setelah genap setahun menunggu
akhirnya saya dpt pulang ke negeri kelahiran saya.. pejam celik dah setahun
saya bertugas di Pulau Pinang. byk kenangan pahit dan manis x dpt saya lupakan.
dulu datang single pastu berdua dgn suami.

saya akan sentiasa kenang saat2 manis saya di penang dan mana yg pahit tu
akan sy jadikan pengajaran. buat sahabat baik saya NoorHashimah Hamzah dan
Siti Nursakinah ingin sy ucapkan ribuan terima kasih atas segala kebaikan mereka
terhadap saya. koranglah sahabat sejati tempat saya berkongsi suka dan duka.
semoga kalian terus maju dan berjaya dlm kehidupan. jasa kalian
x kan pudar dlm ingatan saya. love you.. semoga kita berjumpa lagi,insyaAllah..

16 October, 2011

RESEPI PUDING TRIFFLES

Hye. hye..

Salam 1 Malaysia utk semua..


Kali ni saya nak berkongsi resepi puding triffiles yg mudah utk disediakan.. Resepi ni saya dah cuba buat dan terbukti sedap.. chewahh.. tak caya tgk gambar2 yg akan saya upload ni.. wehuu..



Puding ni saya sediakan sempena Majlis Rumah Terbuka yang dianjurkan ofis saya 26hb September yg lalu. Setiap orang digalakkan utk membawa juadah sampingan utk memeriahkan lagi jamuan tu.. mula-mula saya nak beli je karipap ayam kat pasar.. tapi bila fikir-fikir balik apa salahnya sesekali saya masak..


Cadangan saya ni saya suarakan pada suami saya.. tak sangka suami saya pun beri sokongan penuh dan sanggup nak bantu saya menyediakan juadah utk jamuan tu nanti.. hehehe..  


okay, berikut saya kongsikan resepi puding triffles;-

Bahan-bahannya:-


1 tin susu cair cap Tesco
4 sd besar gula
4 sd besar tepung kastard cap Lady's Choice

1 mangkuk air
1 biji kek gulung (saya beli kat Tesco)
1 tin buah-buahan campur cap Tesco
1 peket agar-agar jeli kristal cap Tesco


Cara-caranya;-

Oleh kerana nak jimat kos, maklum lah dah hujung bulan sebab tulah saya beli bahan-bahan tu sumanya cap Tesco, hehe.. okay skang saya nak ajar cara-cara membuat puding ni.

Panaskan susu cair dengan gula.

Pastu bancuh tepung kastard dengan semangkuk air sejuk tp ms sy wat husband sy salah dia bancuh dgn air panas!! nasib baik x jadi pape.. Masukkan bancuhan tepung kastard tu ke dalam susu cair yang sedang mendidih, kacau hingga betul-betul pekat dan kastard pekat baru tutup api k.. amik bekas kaca susunkan kek gulung sehingga habis, tuangkan buah-buahan tin hingga habis.. opss, buang dulu air dia tau. Pastu baru tuangkan bancuhan kastard atas buah-buahan tadi.


Untuk jeli lak, masak dengan sukatan air yg ada ditunjukkan kat belakang kotak tu. bila dah pekat tuang atas kastard.. sebelum tuang jeli tu, saya susun hirisan strawberry untuk kelihatan menarik, nyumm.. nyumm..  tp masa tu x tau kat mana silapnya jeli tu mcm tak jadi, huhuhu..


Tadaaa.. barulah masuk dalam peti ess.. bila dah betui2 sejuk barulah dihidangkan.. senangg kannn??? selamat mencuba.. weehuuu..~
 



Pecaya tak sekejap je letak kat meja, dah licinnnn~