16 October, 2011

RESEPI PUDING TRIFFLES

Hye. hye..

Salam 1 Malaysia utk semua..


Kali ni saya nak berkongsi resepi puding triffiles yg mudah utk disediakan.. Resepi ni saya dah cuba buat dan terbukti sedap.. chewahh.. tak caya tgk gambar2 yg akan saya upload ni.. wehuu..



Puding ni saya sediakan sempena Majlis Rumah Terbuka yang dianjurkan ofis saya 26hb September yg lalu. Setiap orang digalakkan utk membawa juadah sampingan utk memeriahkan lagi jamuan tu.. mula-mula saya nak beli je karipap ayam kat pasar.. tapi bila fikir-fikir balik apa salahnya sesekali saya masak..


Cadangan saya ni saya suarakan pada suami saya.. tak sangka suami saya pun beri sokongan penuh dan sanggup nak bantu saya menyediakan juadah utk jamuan tu nanti.. hehehe..  


okay, berikut saya kongsikan resepi puding triffles;-

Bahan-bahannya:-


1 tin susu cair cap Tesco
4 sd besar gula
4 sd besar tepung kastard cap Lady's Choice

1 mangkuk air
1 biji kek gulung (saya beli kat Tesco)
1 tin buah-buahan campur cap Tesco
1 peket agar-agar jeli kristal cap Tesco


Cara-caranya;-

Oleh kerana nak jimat kos, maklum lah dah hujung bulan sebab tulah saya beli bahan-bahan tu sumanya cap Tesco, hehe.. okay skang saya nak ajar cara-cara membuat puding ni.

Panaskan susu cair dengan gula.

Pastu bancuh tepung kastard dengan semangkuk air sejuk tp ms sy wat husband sy salah dia bancuh dgn air panas!! nasib baik x jadi pape.. Masukkan bancuhan tepung kastard tu ke dalam susu cair yang sedang mendidih, kacau hingga betul-betul pekat dan kastard pekat baru tutup api k.. amik bekas kaca susunkan kek gulung sehingga habis, tuangkan buah-buahan tin hingga habis.. opss, buang dulu air dia tau. Pastu baru tuangkan bancuhan kastard atas buah-buahan tadi.


Untuk jeli lak, masak dengan sukatan air yg ada ditunjukkan kat belakang kotak tu. bila dah pekat tuang atas kastard.. sebelum tuang jeli tu, saya susun hirisan strawberry untuk kelihatan menarik, nyumm.. nyumm..  tp masa tu x tau kat mana silapnya jeli tu mcm tak jadi, huhuhu..


Tadaaa.. barulah masuk dalam peti ess.. bila dah betui2 sejuk barulah dihidangkan.. senangg kannn??? selamat mencuba.. weehuuu..~
 



Pecaya tak sekejap je letak kat meja, dah licinnnn~

1 comment: