03 September, 2012

SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN PERINGKAT NEGERI JOHOR, 2012

Assalammualaikum,

Salam September pada semua pembaca yang sudi singgah ke blog saya ni..
 
Utk entry kali ni saya nak share pengalaman saya menyertai acara perbarisan sempena sambutan kemerdekaan negara kita yang ke-55. Asalnya saya tidak terpilih untuk perbarisan ni, nak dijadikan citer saya diperlukan untuk menggantikan seorang rakan yang menarik diri. Bagai orang mengntuk disorongkan bantal, saya terus bersetuju.. hehehe.
 
Sambutan kemerdekaan peringkat negeri Johor tahun ni diadakan di daerah Kluang. Ditemani suami tercinta, seawal jam 6.30 pagi kami dah bergerak dari rumah menuju ke Kluang. Rasa teruja tu meman ada sebab ini pengalaman pertama saya menyertai perbarisan, hehe..
 
 

 
 
Dalam perjalanan tu hujan selebat-lebatnya, risau juga cemana lah nak berbaris ni, tapi syukur alhamdulillah sebaik tiba di bandar Kluang, hujan mula reda dan matahari mula tersenyum menyambut kedatangan saya.. ;)
 
Saya tiba jam 7.30 pagi masa tu dah ramai kontinjen dari agensi lain dah pun dalam barisan masing-masing. Rasa meriah sangat bila tengok orang ramai-ramai tu (mak aii, jakunnya aku.. kekeke).
 
Acara sambutan bermula dengan menyambut ketibaan Menteri Besar Johor, Dato' Abdul Ghani Othman. Diikuti nyanyian Negaraku, bacaan doa dan nyanyian lagu Janji Ditepati, bacaan sajak seterusnya laungan MERDEKA!! MERDEKA!! MERDEKA!! beramai-ramai. Waktu tu saya rasa bangga sangat menjadi warga Malaysia, rasa sebak juga ada kerana saya diberi peluang untuk hidup dalam suasana yang aman damai di negara ni.. Jujur cakap, bila kita sertai acara sebegini, sedikit sebanyak ia dapat menghidupkan lagi semangat cintakan negara dalam sanubari kita.. orang bodoh dan tak tau bersyukur sahaja yang tak tahu menghargai keamanan negara kita ni..
 
 
 
 
 
Acara kemuncak sudah pasti perarakan dari pelbagai agensi, pelajar sekolah serta NGO diikuti ucapan amanat daripada Dato' Abdul Ghani Othman. Satu perkara saya perasan, suara Menteri Besar Johor mirip suara Perdana Menteri kita!! ;)
 
 
 
 
Semoga negara kita sentiasa dilindungi dari sebarang anasir jahat dari luar, dilindungi dari rakyat yang penuh dengan muslihat dan kepentingan diri, dilindungi daripada malapetaka dan bencana yang tidak diingini.. selagi kudrat kecil ini masih ada, dan selagi saya bernafas saya akan terus berbakti kepada negara yang saya cintai ini, SAYA SAYANG MALAYSIA!!! ;)
 

2 comments:

  1. slm,ye sambutan hari merdeka sambut di kluang.n saya masih mengajar n menetap di kluang.

    ReplyDelete
  2. hopefully kita dpat berkumpul semula bersama rakan-lama especially masrina.sekarang dia still tinggal di simpang rengam dh berkahwin n adak 2 anak.

    ReplyDelete