02 November, 2012

Petua Kurangkan Sakit Kepala

Assalammualaikum,
 
Sejak akhir-akhir kawasan saya kerap dilanda hujan.. dari pagi ke tengah hari cuaca panas terik bila tiba waktu petang hujan turun mencurah-mencurah.. apa pun saya bersyukur, semuanya kejadian Allah dan pasti ada hikmahnya.. post kali ni ada kaitan juga dengan hujan kerana saya nak berkongsi tips/petua mengurangkan sakit kepala.
 
Semalam, hujan turut lebat lebih kurang pukul 1.30 petang, waktu tu saya nak keluar rehat. Dah tentu lah kan terkena hujan. Tak lama lepas tu kepala saya terus berdenyut-denyut sampai menangkap ke dalam rasanya, MasyaAllah hanaya Allah sahaja yang tahu betapa sakitnya rasa.. so, saya decide untuk balik awal semalam.. kul 5.00 petang saya dah chowww balik umah.
 
 
*credit to: Google Image
 
 
Bila balik umah saya terus melepek x boleh nak wat apa dahh.. bila gerak sikit je kepala ni terus kebas dan berdenyut-denyut. Saya seboleh-boleh memang tak mahu bergantung kepada ubat-ubatan tapi memang seksa lah nak tahan sakit tu hanya mampu berselawat untuk mengalihkan perhatian drp terlalu memikirkan kesakitan.
 
Bila keadaan makin teruk saya dah tak tertahan.. nak tau apa saya buat??
 
Saya gagahkan diri bangun pergi masak air. bila air dah masak saya buat teh O panas.. Masa teh tengah panas tu hadapkan muka ke air biar wap tu kena kat muka kita, berselawat lah di dalam hati minta pada Allah S.W.T agar sakit kepala kita ni sembuh.. pastu sebelum air teh O tu mula suam, cepat-cepat minum perlahan-lahan.. nak tau tak, bila air tu kita teguk, serta merta denyutan di kepala saya ni beransur hilang.
 
Bila denyutan tu dah kurang, saya minum lagi secawan.. masuk cawan ke tiga, Alhamdulillah dengan Izin Allah s.w.t, lega sangat kepala ni rasa ringan je.. barulah saya boleh bangun dan mandi dengan air suam..
 
Mungkin rakan-rakan yang sakit kepala akibat terkena hujan boleh amalkan apa yang saya buat ni, InsyaAllah dengan izin Allah kita pasti sembuh.. :)

No comments:

Post a Comment