02 November, 2012

Resepi Makaroni Bakar Simple

Yeayy.. percubaan untuk buat makaroni bakar akhirnya berjaya dengan bantuan mak saya..
 
Resepi makaroni bakar ni mak saya yang ajar, saya ambil dari buku masakan mak saya.. nampak mudah, Alhamdulillah nk buat pun mudah saja. Berikut saya kongsikan resepinya, sesuai untuk orang yang baru nak belajo masak mcm saya ni, ce  tgk kat bawah ni?? cantikk kan makaroni bakar saya?? hikhik.. :)
 

Susunkan keju dan tomato cincang, taburkan serbuk roti.. ;)


BAHAN-BAHANNYA :-)

2 paket makaroni (x dak jenama pun x pa)
125 gram keju mozarella, nak hiris bleh parut pun bleh (saya guna keju murah jek)
1 paket mix vegetables
2 tiub ayam cincang (daging lagi bagus sebab halus)
2 biji tomato merah, cincang halus
2 biji bawang holland, dadu (klu guna bawang ni manis rasanya)
5 ulas bawang putih, cincang halus
1 camca teh lada hitam (tumbuk halus)
5 biji telur

1 kotak susu rendah lemak (sy guna Marigold)
Garam dan gula secukup rasa

Sedikit serbuk roti
Sedikit air


Makaroni yang telah siap dimasak digaulkan dengan susu dan telur


 
CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Rebus makaroni dalam air yang dimasukkan sedikit garam, sampai lembut, toskan dan gaul dengan sedikit minyak, sejukkan dulu.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis hirisan bawang besar, bawang putih sampai wangi, pastu kacau rata dan tuang sedikit air.
  3. Tambah lada hitam. Masak sekejap, baru masukkan ayam, pecah2 kan isi ayam dan gaul rata.
  4. Masukkan sayur campur. Tambah garam secukup rasa dan 1 kiub ayam, nyum..nyum. Gaul rata sampai ayam masak.

UNTUK MAKARONI BAKAR:-

  1. Bancuh macaroni tadi dalam periuk besar. Masukkan susu, gaul sampai rata.
  2. Pastu masukkan pula telur, gaul rata.
  3. Sapukan loyang pembakar dengan sedikit mentega.
  4. Masukkan adunan macaroni tadi ke dalam loyang pembakar. Susun tomato cincang kat bahagian atas, tabor lagi telur yang dah dipukul, diikuti dengan keju pastu taburkan serbuk roti.
  5. Bakar dengan suhu 175c selama 35 minit. Selamat mencuba!! :)
 
Makaroni bakar sedia dihidang, nyumm.. nyumm..


 

1 comment: